Κυριακή 26 Μαρτίου 2017

Διστακτικοί οι επιβάτες με το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Στον ΟΑΣΑ υποστηρίζουν ότι εντός των ημερών θα αυξηθούν σε 300 τα εισιτήρια ανά κατεύθυνση


Από 8% έως 10% εκτιμά ο ΟΑΣΑ ότι είναι το ποσοστό των επιβατών που χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο νέας γενιάς, καθώς από τα περίπου 100.000 εισιτήρια που έχουν διατεθεί από τις αρχές Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος, μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περίπου 8.000 έως 10.000.


Πρόκειται για ένα νούμερο που αμφισβητούν οι συνδικαλιστές των οδικών συγκοινωνιών, οι οποίοι σημειώνουν ότι το μόνο σημείο όπου λειτουργεί σε πιλοτική εφαρμογή από τις αρχές του προηγούμενου μήνα το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι το δρομολόγιο Χ95 (Πειραιάς - Σύνταγμα - Αεροδρόμιο), στο οποίο διοχετεύονται 200 εισιτήρια ημερησίως. Οπως αναφέρουν, ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε δύο γεμάτα δρομολόγια! Στον ΟΑΣΑ υποστηρίζουν ότι εντός των ημερών θα αυξηθούν σε 300 τα εισιτήρια ανά κατεύθυνση του δρομολογίου, ωστόσο η εκπαίδευση του επιβατικού κοινού θα πάρει χρόνο για να μπορέσει να αυξηθεί η διείσδυση του νέου εισιτηρίου.

Μέχρι τότε η συνύπαρξη παλαιού και νέου κομίστρου θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η... χαμηλή πτήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αποδίδεται και στα περιορισμένα σημεία πώλησής του. Στον ΟΑΣΑ αναφέρουν ότι αυτόματα μηχανήματα λειτουργούν στους σταθμούς Κηφισιά, Μαρούσι, Καλλιθέα και στο τραμ, στη στάση Σύνταγμα. Εντός των ημερών θα τεθούν 25 νέα μηχανήματα στην ΟΣΥ. Τα νέα εισιτήρια διατίθενται επίσης στα ΚΤΕΛ Κηφισού, Λιοσίων και Πεδίου Αρεως, στο Πέραμα και στην Κηφισιά (πλατεία Πλατάνου).

Από τα τέλη Ιανουαρίου έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση για τον εξοπλισμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα λεωφορεία, στα τρόλεϊ, στον Ηλεκτρικό και το τραμ και εντός του μήνα προβλέπεται να πέσει η αυλαία και για τον εξοπλισμό (πύλες εισόδου και εξόδου) στο μετρό. Ωστόσο, την τελευταία κουβέντα για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα έχει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία προς ώρας έχει παγώσει την έκδοση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας, θεωρώντας ότι το πλήθος προσωπικών δεδομένων που ζητούνται για την έκδοσή της θα πρέπει να επανεξεταστεί.

Σημείο τριβής για να ανάψει το πράσινο φως η Ανεξάρτητη Αρχή είναι να περιοριστεί ο ρόλος του «Μεγάλου Αδελφού» που φέρεται να επιτελεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, καταγράφοντας με μεγάλη ακρίβεια όλες τις μετακινήσεις των επιβατών, γεγονός που ερμηνεύεται ως παραβίαση της ιδιωτικότητας. Ο ΟΑΣΑ μάλλον βιάστηκε να πανηγυρίσει την εφαρμογή του έργου, παρά το γεγονός ότι δεν είχε εξασφαλίσει τη θετική γνωμοδότηση της Αρχής που δεν είναι η πρώτη φορά που πηγαίνει κόντρα στους συγκοινωνιακούς σχεδιασμούς. Πριν από τρία χρόνια είχε μπλοκάρει την εγκατάσταση καμερών μέσα στα βαγόνια του μετρό, την οποία χρειάστηκε να επανεξετάσει δύο χρόνια αργότερα.

Με την εκκρεμότητα της γνωμοδότησης της Αρχής, ο προγραμματισμός του Οργανισμού για λειτουργική έναρξη του έργου στις γραμμές 2 και 3 του μετρό στις 3 Απριλίου είναι ανέφικτος. Και αυτό γιατί, για να μπορέσει να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα σε όλο το δίκτυο του ΟΑΣΑ, θα πρέπει να ξεκλειδώσει η ηλεκτρονική υποβολή για την έκδοση καρτών, μέσω της ιστοσελίδας του φορέα, η οποία παραμένει αδρανής μέχρι να ξεκαθαριστεί με τι στοιχεία θα εκδίδονται οι κάρτες.

Στον Οργανισμό υποστηρίζουν ότι «δεν θα υπάρχει δυνατότητα συσχέτισης της μετακίνησης με συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο, άρα και ταυτοποίησης, προασπίζοντας πλήρως τόσο την ιδιωτικότητα των χρηστών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου όσο και το δικαίωμα του επιβατικού κοινού στην ανώνυμη μετακίνηση» χωρίς, ως φαίνεται, να πείθει την Αρχή Προσωπικών Δεδομένων που ζητά να χαλαρώσουν οι απαιτήσεις του συστήματος για την έκδοση της κάρτας. Εκκρεμότητες όμως φαίνεται να υπάρχουν με τον ΟΑΣΑ και σε άλλα επίπεδα. Οπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, δεν έχουν υπογραφεί ούτε οι συμβάσεις με τα υπουργεία που δικαιούνται εκπτωτικά εισιτήρια (για μαθητές, ένστολους και άνεργους), από τα οποία υπάρχουν οφειλές εκατομμυρίων ευρώ. Κάθε υπουργείο οφείλει να συμπληρώσει την αντίστοιχη λίστα προκειμένου ο ΟΑΣΑ να γνωρίζει την ταυτότητα των δικαιούχων του ειδικού τιμολογίου.

Οι εργαζόμενοι πάντως στις αστικές συγκοινωνίες δηλώνουν ότι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος δεν κλείνει τον δρόμο της εισιτηριοδιαφυγής στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που δεν θα έχουν πύλες εισόδου και εξόδου όπως στο μετρό. Η μόνη διαφορά σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα είναι ο νέος τύπος εισιτηρίου που, όπως αναφέρουν, είναι το επαναφορτιζόμενο. Για να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα θα πρέπει να ενισχυθεί ο ελεγκτικός μηχανισμός, με την ΟΣΥ να εξακολουθεί να διαθέτει 16 ελεγκτές για 255 λεωφορειακές γραμμές και 17.500 δρομολόγια την ημέρα! Σύμφωνα με τον κ. Απόστολο Ραυτόπουλο, πρόεδρο τεχνικών ΟΑΣΑ και ΟΣΥ, για πρώτη φορά φέτος τα έσοδα της εταιρείας είναι κάτω από 6 εκατ. ευρώ τον μήνα.