Δευτέρα 7 Αυγούστου 2017

To Υπερταμείο, οι απολύσεις στις ΔΕΚΟ και το παιχνίδι των καθυστερήσεων



Οι μεγάλες εκκρεμότητες που θα πρέπει να διαχειριστεί η διοίκησή του


Για το...2019 μετατίθεται η καυτή πατάτα των απολύσεων στις ΔΕΚΟ που φέρνει η αξιοποίησή τους από το  Υπερταμείο, αποτέλεσμα της παρελκυστικής πολιτικής της κυβέρνησης  με εσκεμμένες καθυστερήσεις αλλά και των σύνθετων τυπικών διαδικασιών που απαιτείται να προηγηθούν. 

Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση, επιδιώκει να πάει σε εκλογές, με τρόπαιο ότι δεν έκανε καμιά απόλυση ενώ θα έχει δεσμευτεί για αυτές και θα έχει δρομολογήσει όλες τις διαδικασίες ...για να έρθει αμέσως μετά το τσουνάμι των απολύσεων.
Την ίδια στιγμή γνωρίζοντας ότι οι αλλαγές σε όποια εταιρεία ανήκει στο Υπερταμείο δεν θα γίνουν πριν το 2019, ....το χρησιμοποιεί ως το ιδανικό καταφύγιο προβληματικών δημόσιων εταιρειών, όπως η ΛΑΡΚΟ, ή όποια άλλη βρεθεί σε δύσκολη θέση και χρειαστεί...άμεση προστασία...

Η μείωση δαπανών και ο εξορθολογισμός των ΔΕΚΟ με μείωση κόστους δηλαδή απολύσεις, αποτελεί ένα πολιτικό κίνδυνο, που ενώ τη δρομολόγησή του δεν μπορεί να αποφύγει, η κυβέρνηση επιδιώκει και μπορεί να πετύχει να μεταθέσει χρονικά. Στο μεταξύ, σιγή ιχθύος τηρείται για τους οικονομικούς στόχους του Υπερταμείου, που ενώ όπως αναφέρει έγκυρη πηγή υπάρχουν, φυλάσσονται, ως επτασφράγιστο μυστικό...

Το Υπερταμείο είναι ένας θεσμός που λειτουργεί για πρώτη φορά, με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, χωρίς τις δικλείδες ασφαλείας του Δημόσιου Τομέα, που θα ελέγχει επιχειρήσεις του Δημόσιου Τομέα στερώντας τους υπουργούς από ένα ζωτικό χώρο παρέμβασης, άσκησης πολιτικής και μικροπολιτικής, εξυπηρετήσεων και εξουσίας. Και από τη στιγμή που με αυτό έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση το μόνο που της μένει... είναι το παιχνίδι των καθυστερήσεων.

Στρατηγική και κεντρικοί άξονες και το ...μυστικό ADP

"Στόχος του Υπερταμείου, είναι να δημιουργήσει αξία, μέσα από τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, που διαθέτει. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με ιδιωτικοποιήσεις, είτε με μείωση δαπανών, δηλαδή εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων , διαχωρισμό της κοινωνικής πολιτικής του κράτους από την λειτουργία της επιχειρησης και απολύσεις. Αυτές όμως οι αλλαγές θέλουν χρόνο και οι καθυστερήσεις εξυπηρετούν την κυβέρνηση που με κάθε τρόπο διαμηνύει «μη βιάζεστε»», αναφέρει πηγή που γνωρίζει, κοντά στο Υπερταμείο.

Το Υπερταμείο το Νοέμβριο είναι υποχρεωμένο να εμφανίσει τον επιχειρηματικό του σχεδιασμό, με τις προτεραιότητες και τους άξονες δράσεις του. 
Για να το κάνει αυτό θα βασιστεί στους άξονες στρατηγικής και τις προτεραιότητες από το υπουργείο Οικονομίας, που ακόμη δεν έχει λάβει, αλλά και στις σχετικές μελέτες της Ernst and Young για τα ακίνητα που θα παραλάβει τον Οκτώβριο, και στη μελέτη για την αξιοποίηση των συμμετοχών της ΕΔΗΣ που θα λάβει από άλλο ανεξάρτητο Σύμβουλο. Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι οι στόχοι αυτοί θα δίνουν γενικές κατευθύνσεις με προτεραιότητες και στρατηγικές και όχι συγκεκριμένα νούμερα στόχους.

Ωστόσο υπάρχουν νούμερα, με τους στόχους εξοικονόμησης δαπανών, και δημιουργίας αξίας στις ΔΕΚΟ, (όπως υπάρχει το ADP –Asset development Plan- του ΤΑΙΠΕΔ) που για πολιτικούς λόγους, δεν εμφανίζει το υπουργείο, σύμφωνα με έγκυρη πηγή.

Οι στόχοι όμως αυτοί, που είναι δεσμευτικοί, θα εμφανιστούν.... όταν θα αναλάβουν οι νέες διοικήσεις των ΔΕΚΟ (στα τέλη του 2018) και θα πρέπει να προσαρμόσουν σε αυτούς τα δικά τους business plan.

Το χρονοδιάγραμμα του Υπερταμείου

Ωστόσο , η διοίκηση του Υπερταμείου προχωρά συστηματικά, στην εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στην επιλογή των διοικήσεων των θυγατρικών του ΕΤΑΔ, ΕΔΗΣ και ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει γίνει η αξιολόγηση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ από την Deloitte –η οποία είναι αρνητική- και το φθινόπωρο επίκειται η αλλαγή της. Tαυτόχρονα θα επιλεγούν και τα μέλη της διοίκησης για την ΕΔΗΣ και το ΕΤΑΔ, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, ωστόσο η συγκρότησή τους σε σώμα δεν αναμένεται πριν τα τέλη του χρόνου.

Η διοίκηση της ΕΔΗΣ από τον Ιανουάριο του 2018 θα ξεκινήσει αξιολογήσεις σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, σε όλες τις διοικήσεις και των 18 ΔΕΚΟ και, πιθανότατα, θα ακολουθήσουν αλλαγές όλων των διοικήσεων τους, κάτι που ωστόσο χρονικά θα φτάσει να γίνει ατο δεύτερο εξάμηνο του χρόνου. Οι νέες διοικήσεις των ΔΕΚΟ από τα τέλη του 2018 και μετά θα διαμορφώσουν τα νέα business plan με στόχους αναδιάρθρωσης, εξορθολογισμού της λειτουργίας τους και μείωσης δαπανών, κάτι που θα φέρει τις δύσκολες αποφάσεις των απολύσεων για το 2019, γνωστό και ως...χρονιά εκλογών. Ο φορέας κινείται αναγκαστικά αργά και μαζί οι όποιες αλλαγές που θα αυξήσουν την αξία των συμμετοχών του και αφορούν τους 40.000 εργαζόμενους στις 18 -προς το παρόν- ΔΕΚΟ.

Με το χαλαρό αυτό χρονοδιάγραμμα η κυβέρνηση θα πετύχει να φτάσει στην προεκλογική περίοδο, έχοντας κάνει όλη την προετοιμασία, αλλά χωρίς να έχει «σπάσει τα αυγά»... Στο μεταξύ οι ζημιογόνες ΔΕΚΟ θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν τους κρατικούς προϋπολογισμούς αλλά και να προστίθενται και άλλες, προκειμένου να καθυστερήσουν και σε αυτές οι όποιες επώδυνες αποφάσεις. Χαρακητριστική είναι η περίπτωση της ΛΑΡΚΟ που πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκε η μεταβίβασή της στο Υπερταμείο με στόχο «την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της».

Σύμφωνα με πληροφορίες και η Ελληνική Διαστημική Υπηρεσία , η Ανώνυμη Εταιρεία, με την επωνυμία Εθνικό Κέντρο Διαστημικών Εφαρμογών (ΕΚΔΕ), που πριν λίγους μήνες ανακοίνωσε το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής αναμένεται να ενταχθεί στο Υπερταμείο, αν τελικά συμφωνήσουν σε αυτό τα υπουργεία Οικονομίας και Ψηφιακής πολιτικής....

Ετσι μπορεί το Υπερταμείο να αποτελέι τη βάση του τρίτου Μνημονίου, αφού τα έσοδα αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας αποτελούν «εγγύηση» για το δάνειο που έχει συμφωνήσει η χώρα, αλλά 14 μήνες μετά την ψήφιση του ιδρυτικού του νόμου και επτά μήνες μετά τον διορισμό της διοίκησής του, τελικά έχει γίνει ένα φιλικό καταφύγιο ... «προσωρινής προστασίας» ΔΕΚΟ.

Πηγή