Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017

Ποιος πληρώνει εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες; Μόνο τα κορόιδα



Αλέκος Παπαναστασίου
Παντού στην Ευρώπη οι συγκοινωνίες είναι ζημιογόνες γι' αυτό και επιδοτούνται. Ομως παντού στην Ευρώπη γίνεται καθημερινός αγώνας για να υπάρχει είσπραξη των κομίστρων ώστε να μην επιβαρύνεται ο φορολογούμενος. Εκτός από την Ελλάδα όπου τα έσοδα καταρρέουν χρόνο με τον χρόνο


Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας εμφάνισαν το 2016 τον χαμηλότερο τζίρο τους από το 2011, από την εποχή δηλαδή που ο ΟΑΣΑ απορρόφησε το Μετρό και το Τραμ και η τρόικα επέβαλε το μεγάλο συμμάζεμα των οικονομικών των εταιριών που εκτελούν τις δημόσιες μεταφορές της πρωτεύουσας.

Ο κύκλος εργασιών του 2016 για το σύνολο των συγκοινωνιακών μέσων της Αθήνας έφτασε τα 182,4 εκατ. ευρώ, από 201,4 εκατ. ευρώ το 2015, καταγράφοντας μείωση 9,43%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περίοδο 2011 – 2014 ο τζίρος του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ ουδέποτε είχε πέσει κάτω από τα 230 εκατ. ευρώ. Για την ακρίβεια ο μέσος κύκλος εργασιών της συγκεκριμένης περιόδου ήταν 246 εκατ. ευρώ.

Αποτελεί πρόκληση για όποιον ασχολείται με τα δημόσια οικονομικά πώς από τα 246 εκατ. ευρώ, ο κύκλος εργασιών έπεσε στα 182 εκατ. ευρώ.

Πλέον, με αυτό τον ρυθμό μείωσης των εσόδων, δεν είμαστε καθόλου μακριά από τον τζίρο του 2010 των 163 εκατ. ευρώ, από την εποχή δηλαδή όπου -προσέξτε- στον ΟΑΣΑ ανήκαν μόνο τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και το εισιτήριο ήταν 1 ευρώ!

Αλήθεια, ποιος πληρώνει εισιτήριο πια; Μάλλον κανείς. Απόδειξη κατάρρευση των πωλήσεων (179.324.567 το 2016, από 198.648.602 το 2015). Απόδειξη και η κρατική επιδότηση που αυξάνεται κάθε χρόνο για να καλύπτει τα ελλείμματα.

Παντού στην Ευρώπη οι συγκοινωνίες είναι ζημιογόνες γι’αυτό και επιδοτούνται. Ομως παντού στην Ευρώπη γίνεται καθημερινός αγώνας για να υπάρχει μέγιστη είσπραξη των κομίστρων και βέλτιστη χρήση των πόρων ακριβώς για να μην επιβαρύνεται περισσότερο ο φορολογούμενος.

Το 2016 ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλλεϊ) και ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) κατέγραψαν ζημίες προ φόρων ύψους 84 εκατ. ευρώ έναντι 105 εκατ. ευρώ το αμέσως προηγούμενο έτος.

Ομως η μετά φόρων κατάσταση το 2016 είναι θεαματικά βελτιωμένη, φτάνοντας σε κέρδη 22 εκατ. ευρώ (δείτε εδώ, σελ. 16). Και αυτό πως έγινε; Φόρος εισοδήματος ύψους 107 εκατ. ευρώ πέρασε στα έσοδα!

Και κάπως έτσι τα syrizanomics έφτασαν σε νέο επίπεδο.

Ο Αλέκος Φλαμπουράρης άλλωστε το είχε περιγράψει πρόσφατα: «Εσοδα μείον έξοδα να είναι συν».

Και τα κορόιδα να πληρώνουν….

Πηγή