Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Ας μη μείνουμε στις έρευνες και στις διαπιστώσεις ... ξέρετε τι πρέπει να κάνετε !



Μία ακόμη έρευνα από την εταιρεία MARC για λογαριασμό του ΕΚΑ για τις συγκοινωνίες, έδειξε σε μεγάλο ποσοστό την δυσαρέσκεια των επιβατών στη συχνότητα δρομολογίων, ποσοστό 63,8 %

Κατ αρχάς θα ήθελα να συγχαρώ την κίνηση του ΕΚΑ να ανοίξει το θέμα των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών μήπως και ευαισθητοποιηθούν οι αρμόδιοι φορείς.

Το επιβατικό κοινό όμως που χρησιμοποιεί καθημερινά τη συγκοινωνία, το μόνο που βλέπει είναι οι εξαγγελίες και η επικοινωνιακή πολιτική, καθώς παρόλο τις έρευνες και τις εξαγγελίες δεν βλέπει πράξεις, « είμαστε πίσω σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες » ακούμε καθημερινά ως οδηγοί σε συζητήσεις τους, δυστυχώς τα ρίχνουμε όλα στον εργαζόμενο οδηγό καθώς έχει την άμεση επαφή μαζί τους και καλείται να απολογηθεί για τις καθυστερήσεις δρομολογίων, καθώς ο ΟΑΣΑ  δεν ενημερώνει μέσω τηλεματικής τα μη εκτελεσθέντα δρομολόγια τα οποία έχουν άμεση σχέση με την συχνότητα.

Εμείς οι οδηγοί το ζούμε καθημερινά, εκτός από τα βασικά στοιχεία που θα έπρεπε να έχει ο κάθε συγκοινωνιακός φορέας, όπως το ανάλογο προσωπικό και τα ανάλογα λεωφορεία τα οποία για διάφορους λόγους δεν μπορούμε να έχουμε αυτή τη στιγμή, υπάρχουν διαδικασίες που μπορούν να βελτιώσουν την συχνότητα στα δρομολόγια, όμως, υπάρχει και το πολιτικό κόστος το οποίο στέκεται εμπόδιο, έχουμε δει την αντίδραση καταστηματαρχών σε δρόμους που πάρθηκαν μέτρα για την διευκόλυνση διέλευσης των λεωφορείων.

Μία έρευνα στα στοιχεία του ΟΑΣΑ όσον αφορά για τα κενά/χαμένα δρομολόγια, τους λόγους των καθυστερήσεων κτλ. θα ήταν κατατοπιστική ώστε να διαπιστώσουμε τελικά ότι η σωστή συγκοινωνία γίνεται μόνο αν πάρεις τα κατάλληλα μέτρα και πρωτίστως να μην παρεμποδίζεται η διέλευση του λεωφορείου.

Αυτό που επηρεάζει την συχνότητα των δρομολογίων είναι :
  • το παράνομο παρκάρισμα σε δρόμους διέλευσης των λεωφορείων 
  • η ελλιπής μέχρι ανύπαρκτη αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων
  • οι κακοσχεδιασμένες στάσεις λεωφορείων
  • τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούνται από διάφορες αιτίες
  • η έλλειψη οδηγικής παιδείας, μη παραχώρησης προτεραιότητας στα λεωφορεία 
  • αυτοσχέδιες/παράνομες πιάτσες ταξί 
  • η φορτοεκφόρτωση σε καταστήματα
  • οι λαϊκές αγορές, παζάρια κτλ.
  • η νοοτροπία επιβατών/ελλιπείς ενημέρωση
  • οι τραυματισμοί/λιποθυμίες επιβατών, τρακαρίσματα κτλ.
  • η έλλειψη συντονισμού στην καθοδήγηση των λεωφορείων που αφορά την σταθερή συχνότητα μεταξύ τους
  • οι χρόνοι διαδρομής των οχημάτων ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν 
  • ο χρόνος αντικατάστασης λεωφορείων που έπαθε βλάβη κατά την κίνηση σε δρομολόγιο
  • ο συντονισμός των λεωφορείων σε κομβικά σημεία
Εάν δούμε τα παραπάνω πιο αναλυτικά, θα διαπιστώσουμε ότι κανείς δεν έχει κάνει το παραμικρό να τα αντιμετωπίσει, όμως, έχουμε έρευνες και διαπιστώσεις ...
  • παράνομο παρκάρισμα σε δρόμους διέλευσης των λεωφορείων 
Είναι καθημερινό φαινόμενο το παράνομο παρκάρισμα σε οδούς διέλευσης λεωφορείων το οποίο δημιουργεί αρκετές καθυστερήσεις και χάνονται δρομολόγια, ουδείς έχει λύσει αυτό το πρόβλημα
Θα μπορούσαν άμεσα και χωρίς κόστος να το λύσουν
  • η ελλιπής μέχρι ανύπαρκτη αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων
Καθημερινά οι λεωφορειολωρίδες παραβιάζονται και σε αρκετά σημεία χρησιμοποιούνται ως πάρκινγκ για αρκετούς οδηγούς ΙΧ ακόμη και για καταστηματάρχες, παρ΄ όλες τις εξαγγελίες και τις συσκέψεις ουδείς έχει λύσει αυτό το πρόβλημα, αποστάσεις 5 λεπτών γίνονται σε 20΄ ή και περισσότερο
Θα μπορούσαν άμεσα και χωρίς κόστος να το λύσουν
  • οι κακοσχεδιασμένες στάσεις λεωφορείων


Καθυστερήσεις δημιουργούνται επίσης λόγω των κακοσχεδιασμένων στάσεων, παράδειγμα, όταν οι στάσεις είναι κλεισμένες από κάγκελα πεζοδρομίου με ένα μικρό κενό που καλύπτει μία πόρτα λεωφορείου ή διάφορα άλλα εμπόδια, δέντρα, κάδους απορριμάτων κτλ. το επιβατικό κοινό δεν έχει ελεύθερη πρόσβαση, δυσκολεύεται κατά την επιβίβαση/αποβίβαση με αποτέλεσμα καθυστερήσεις των δευτερολέπτων να είναι σημαντικές, π.χ αν υπολογίσουμε 20 δευτερόλεπτα σε κάθε στάση, σε μία διαδρομή των 40 στάσεων θα έχουμε 800 δευτερόλεπτα δηλαδή  περίπου 13 λεπτά καθυστέρηση
Δεν τους εμποδίζει κανείς να το κάνουν και είναι πολύ εύκολο, αρκεί να υπάρχει θέληση 
  • τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούνται από διάφορες αιτίες
όπως, έργα, πορείες, διακοπή κυκλοφορίας λόγω διέλευσης πολιτικών προσώπων κτλ. δημιουργείται κυκλοφοριακό χάος, τροποποιούνται λεωφορειακές γραμμές, εγκλωβίζονται λεωφορεία, χάνονται δρομολόγια 
Θα μπορούσαν να παρέχουν καλύτερη και έγκαιρη ενημέρωση στους οδηγούς να σχεδιαστούν νωρίτερα οι τροποποιήσεις σε μόνιμη διακοπή κυκλοφορίας π.χ κάθε Κυριακή κλείνει το Σύνταγμα λόγω αλλαγής φρουράς Ευζώνων, οι λεωφ. γραμμές 220, 221, 235 ακινητοποιούνται 20 λεπτά μέχρι να ανοίξει, ενώ θα μπορούσαν τη συγκεκριμένη ώρα, να κάνουν τοπικό έως Ευαγγελισμό, το ίδιο σε λεωφ. γραμμές όπως Α2, Β2, 040 κτλ. να κάνουν αποβίβαση στο Μετρό ΦΙΞ, ταυτόχρονη ενημέρωση του επιβατικού κοινού
  • η έλλειψη οδηγικής παιδείας, μη παραχώρησης προτεραιότητας στα λεωφορεία 

Παρατηρείται καθημερινά από οδηγούς ΙΧ να μην δίνεται προτεραιότητα σε λεωφορεία καθώς βγαίνουν από τη στάση κ.ο.κ άρθρο 25, παράλληλα σε διασταυρώσεις/φανάρια να κάνουν σφήνες μπαίνοντας μπροστά από τα λεωφορεία ακόμα και μετά τις διαβάσεις πεζών, με αποτέλεσμα τα λεωφορεία να χάνουν το φανάρι
Αστυνόμευση και τσουχτερά πρόστιμα
  • αυτοσχέδιες πιάτσες ταξί 

Συχνό φαινόμενο σε στάσεις λεωφορείων, αφετηρίες/τέρματα, σταθμούς Μετρό, σε διάφορες υπηρεσίες και όπου αλλού θες. Απαράδεκτο, στην Ομόνοια εντός κυκλικού κόμβου και μπροστά από στάση λεωφορείων, Σύνταγμα μπροστά στις στάσεις λεωφορείων, εντός λεωφορειολωρίδων έξω από σταθμούς μετρό κτλ. 
Αστυνόμευση και καθορισμός θέσεων στάθμευσης των ταξί, αριθμός ταξί σε κάθε πιάτσα ώστε να μην εμποδίζουν την διέλευση των λεωφορείων
  • φορτοεκφόρτωση σε καταστήματα
Καθημερινό φαινόμενο, από νωρίς το πρωί, κλείνουν τους δρόμους σε οποιοδήποτε σημείο
Διευθέτηση, να τοποθετηθεί σήμανση, απαγόρευση παρκαρίσματος για συγκεκριμένες ώρες έξω από καταστήματα διότι θα έχει φορτοεκφόρτωση, ο καταστηματάρχης να καλεί την τροχαία και να φροντίζει να υπάρχει κενός χώρος έξω από το κατάστημά του, τα σούπερ μάρκετ οφείλουν να έχουν χώρους που να μπαίνει το φορτηγό να ξεφορτώνει, δεν μπορεί να κλείνει ολόκληρη λωρίδα κυκλοφορίας 
  • λαϊκές αγορές, παζάρια κτλ.

Αρκετές καθυστερήσεις λόγω λαϊκών αγορών κτλ. γίνονται τροποποιήσεις χωρίς να δίνεται επιπλέον χρόνος διαδρομής στα δρομολόγια, παράνομα παρκαρισμένα παντού, κυκλοφοριακό χάος 
Επανεξέταση/επανακαθορισμός των σημείων που γίνονται οι λαϊκές αγορές, δεν είναι έκτακτη τροποποίηση οπότε μπορεί ο ΟΑΣΑ να βρει λύσεις, είτε αύξηση χρόνου διαδρομής των δρομολογίων, είτε κόψιμο της λεωφ. γραμμής σε σημείο πριν τη λαϊκή, κυκλικά δρομολόγια, έως την ώρα λήξης της λαϊκής, αστυνόμευση από δημοτική αστυνομία 
  • νοοτροπία επιβατών, ελλιπείς ενημέρωση
Η πλειοψηφία του επιβατικού κοινού δεν έχει σωστή ενημέρωση όσο αναφορά τους κανόνες μεταφοράς επιβατών στα ΜΜΜ, στοιβάζονται μπροστά στις πόρτες, τοποθετούν καρότσια λαϊκής ή παιδικά στους διαδρόμους, δυσκολεύοντας με αυτόν τον τρόπο την διέλευση των άλλων επιβατών, αποτέλεσμα, περαιτέρω καθυστερήσεις κατά την αποβίβαση/επιβίβαση 
Η νοοτροπία των επιβατών πρέπει να αλλάξει η ενημέρωση από τους συγκοινωνιακούς φορείς θα πρέπει να είναι καθημερινή μέσω ηχητικών μηνυμάτων από την τηλεματική, μέσω φυλλαδίων, στον ηλεκτρονικό τύπο κτλ.  
  • τραυματισμοί/λιποθυμίες επιβατών, τρακαρίσματα κτλ.
Εξίσου σημαντικό ρόλο στις καθυστερήσεις των δρομολογίων, η τροχαία καθυστερεί υπερβολικά και η νομοθεσία θέλει να μένει το λεωφορείο έως ότου έρθει να γίνει καταγραφή του περιστατικού, άσχετα εάν παράδειγμα, σε έναν τραυματισμό ο επιβάτης φύγει ή όχι. Του δίνει το δικαίωμα να κινηθεί νομικά εναντίον του οδηγού εντός τριών μηνών, αν ο οδηγός αμελήσει και δεν περιμένει το ανακριτικό θεωρείται εγκατάλειψη!
Πρέπει να υπάρχει άμεση επέμβαση της αστυνομίας, και αλλαγή νομοθεσίας ώστε να απλοποιηθεί η διαδικασία.
  • έλλειψη συντονισμού στην καθοδήγηση των λεωφορείων που αφορά την σταθερή συχνότητα μεταξύ τους
Τα λεωφορεία δεν μπορούν να κρατήσουν σταθερή χρονική απόσταση μεταξύ τους κατά την δρομολόγηση, οπότε πρέπει να καθοδηγηθούν από αυτούς που τα βλέπουν, όμως, όταν ένα άτομο έχει να καθοδηγήσει 30 και πάνω λεωφορεία δεν είναι εφικτό.
Η τηλεματική έχει αυτή τη δυνατότητα ώστε να δείχνει στον οδηγό αν έχει προπορεία ή αργοπορεία, παρόλα αυτά η εφαρμογή αυτή δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί, σίγουρα χρειάζεται και συνδυασμός με την αντιμετώπιση των παράνομα παρκαρισμένων και την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων
  • τους χρόνους διαδρομής των οχημάτων ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν
Οι χρόνοι διαδρομής των δρομολογίων θα πρέπει να τροποποιούνται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν, δεν μπορεί επειδή είναι Σάββατο η Κυριακή να μειώνεται ο χρόνος διαδρομής των δρομολογίων άσχετα αν στην περιοχή που εκτελείται το δρομολόγιο υπάρχει μεγαλύτερο κυκλοφοριακό από τις καθημερινές, επίσης όταν σε μια περιοχή εκτελούνται έργα που διαρκούν μήνες π.χ Πειραιάς, δεν μπορείς να επιμένεις στους υπάρχοντες χρόνους, το λεωφορείο δεν φτάνει έγκαιρα στον προορισμό του και  υπάρχουν κενά δρομολόγια ή εκτελούνται με καθυστερήσεις που λόγω αυτών η συχνότητα χαλάει. Έχει επίσης διαπιστωθεί ότι μειώθηκαν οι χρόνοι διαδρομής από το 2011 και μετά, σε όλα τα δρομολόγια ώστε να εξοικονομήσουν λεωφορεία και οδηγούς, προστέθηκαν δρομολόγια στις βάρδιες των οδηγών, με αποτέλεσμα ο χρόνος να είναι οριακός και να σημειώνονται καθυστερήσεις λίγων λεπτών και κενά δρομολόγια, άρα το πρόγραμμα του ΟΑΣΑ δεν είναι εφικτό να εκτελεστεί σωστά και στην αναγραφόμενη συχνότητα από το site του ΟΑΣΑ 
  • ο χρόνος αντικατάστασης λεωφορείων που έπαθαν βλάβη κατά την κίνηση σε δρομολόγιο
Παρατηρείται ότι όταν καλείται ο οδηγός να αντικαταστήσει λεωφορείο που έπαθε βλάβη κατά την εκτέλεση του δρομολογίου, σημαντική καθυστέρηση λόγω της διαδικασίας που προβλέπεται, γραφειοκρατική διαδικασία, φουλάρισμα, τοποθέτηση στην ρεμίζα, εύρεση νέου λεωφορείου, ετοιμασία κτλ. χρόνος από 30 λεπτά και άνω ...
Θα μπορούσε να υπήρχε ήδη έτοιμο λεωφορείο στην πύλη του Α/Σ, χρόνος αντικατάστασης 5 λεπτά το ανώτερο
  • Συντονισμός λεωφορείων σε κομβικά σημεία
Παρατηρείται ότι πολλές φορές σε κομβικά σημεία όπου γίνεται μετεπιβίβαση από ένα λεωφορείο σε άλλο να μην το προλαβαίνει ο επιβάτης για μερικά δευτερόλεπτα, αποτέλεσμα να περιμένει αρκετή ώρα για το επόμενο και ο χρόνος αναμονής του στις στάσεις να είναι αρκετά μεγάλος
Ενημέρωση με ξεχωριστή οθόνη στον οδηγό, ώστε να βλέπει το άλλο λεωφορείο ή επικοινωνία μεταξύ των οδηγών ανοίγοντας την τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ τους, έτσι θα υπάρχει συγχρονισμός σε κομβικά σημεία, εφικτή η αναμονή μέχρι ένα λεπτό στη στάση περιμένοντας την μετεπιβίβαση. π.χ λεωφ. γραμμή 608 και 421 Λ. Βεΐκου και Λ. Καποδιστρίου

Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν va βελτιώσουν αρκετά την παραμονή του επιβατικού κοινού στις στάσεις σε αρκετές λεωφορειακές γραμμές ... Φυσικά η ανανέωση του στόλου και οι προσλήψεις προσωπικού παίζουν καθοριστικό ρόλο και πρέπει να γίνουν, αλλά και πάλι θα χρειαστούν να παρθούν τα παραπάνω μέτρα ώστε να προσφέρουμε καλύτερο συγκοινωνιακό έργο ... 
Αλλήθεια ποιος τους εμποδίζει να παρθούν τα παραπάνω μέτρα ;

Νίκος Τάσιος Οδηγός Ο.ΣΥ

ΔΑΚΕ ΟΑΣΑ - ΟΣΥ