Τετάρτη 22 Αυγούστου 2018

Αύξηση στα έσοδα του ΟΑΣΑ μετά το κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς του Μετρό



ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Σημαντική αύξηση στην επικύρωση εισιτηρίων και καρτών εμφανίζουν οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, παρά τις σοβαρές δυσλειτουργίες στην έκδοση των εισιτηρίων και τα αραιότερα δρομολόγια σε λεωφορεία και μετρό, ιδιαίτερα τον Αύγουστο με την εφαρμογή του θερινού προγράμματος. 


Κι αυτό λόγω του κλεισίματος των πυλών εισόδου - εξόδου στο σύνολο των σταθμών του μετρό και του ηλεκτρικού, που δεν επιτρέπει πλέον την επιβίβαση χωρίς εισιτήριο, αλλά και της εφαρμογής του μέτρου της εισόδου στα λεωφορεία μόνο από την μπροστινή πόρτα.

Σε καθημερινή βάση εκδίδονται περισσότερα από 110.000 τεμάχια εισιτηρίων, έναντι 70.000 που εκδίδονταν πριν από το καθολικό κλείσιμο των πυλών. Παράλληλα, οι προσφορές που «έριξε» στην αγορά ο ΟΑΣΑ με στόχο τη μετατόπιση των επιβατών στα μαζικά προϊόντα φαίνεται ότι είχε θετική ανταπόκριση από το κοινό. Είναι ενδεικτικό ότι ένα στα δύο εισιτήρια πωλούνται μέσω του πακέτου των δέκα εισιτηρίων που παρέχουν το 11ο δωρεάν. Την ίδια στιγμή, η είσοδος στα λεωφορεία και τρόλεϊ μόνο από την μπροστινή πόρτα, παρά τα αρχικά προβλήματα, φαίνεται ότι έδωσε επίσης ώθηση στα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων. Τα πρώτα στοιχεία κάνουν λόγο για αύξηση των επικυρώσεων στα λεωφορεία κατά 200% και των εσόδων κατά 30%, από τα τέλη Ιουνίου οπότε και εφαρμόστηκε η υποχρεωτική είσοδος από την μπροστινή πόρτα.

Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 1,15 εκατ. ηλεκτρονικές κάρτες, από τις οποίες περίπου 800.000 είναι προσωποποιημένες, υπερδιπλάσιες σε σχέση με τις 270.000 κάρτες που εκδίδονταν κατά μέσον όρο κάθε μήνα κατά τη «χάρτινη» εποχή. Επίσης, δωρεάν μηνιαία κάρτα έχουν αποκτήσει πάνω από 190.000 άνεργοι, που είναι εγγεγραμμένοι στους καταλόγους του ΟΑΕΔ. Τριμηνιαίας διάρκειας είναι οι δωρεάν κάρτες που έχουν διατεθεί σε 33.000 ΑμεΑ. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι το νέο σύστημα οδήγησε στην καταγραφή των δικαιούχων των παραπάνω πληθυσμιακών ομάδων, κάτι που δεν είχε γίνει μέχρι σήμερα.

Την ίδια στιγμή, οι ελλείψεις προσωπικού και τα περιορισμένα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα μετατρέπουν την αναζήτηση εισιτηρίου σε περιπέτεια για γερά νεύρα. Υπάρχουν ακόμη ορισμένοι τύποι εισιτηρίων, οι οποίοι διατίθενται μόνο σε εκδοτήρια, τα οποία όμως πλέον αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση. Η αδυναμία του ΟΑΣΑ να προχωρήσει σε προσλήψεις λόγω δεσμεύσεων έναντι των πιστωτών, προκάλεσε σημαντικά προβλήματα κατά την εφαρμογή του συστήματος. Στο πλαίσιο, όμως, της αναβάθμισης των αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης αυτά δίνουν πλέον ρέστα από χαρτονόμισμα 10 ευρώ για την έκδοση απλού εισιτηρίου 1,40 ευρώ και δέχονται 50 ευρώ για μηνιαία κάρτα αξίας 30 ευρώ.

Από την άλλη, ταλαιπωρία περιμένει τους δικαιούχους μειωμένων εισιτηρίων, όπως είναι οι φοιτητές, οι νέοι κάτω των 18 ετών, οι πολύτεκνοι και τα άτομα άνω των 65 ετών. Θα πρέπει έως τις 30 Σεπτεμβρίου να έχουν εκδώσει προσωποποιημένη κάρτα, καθώς από την επόμενη ημέρα (1η Οκτωβρίου) καταργείται η έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου με μειωμένη τιμή. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να προσέλθουν στα εκδοτήρια για να αποκτήσουν ηλεκτρονικές κάρτες τις οποίες μπορούν στη συνέχεια να φορτίσουν με το κόμιστρο που επιθυμούν, εισιτήρια ή κάρτα μηνιαίας διάρκειας.

Νέα λεωφορεία

Πληροφορίες αναφέρουν ότι εντός του Σεπτεμβρίου προγραμματίζεται η προκήρυξη από τον ΟΑΣΑ ανοικτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την προμήθεια και εγκατάσταση 92 λεωφορείων για τις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες). Μεταξύ αυτών θα υπάρχουν και 12 ηλεκτρικά (12 μέτρων), τα οποία θα συμπληρώσουν τον υφιστάμενο στόλο λεωφορείων των ΟΣΥ. Η υπόλοιπη προμήθεια θα περιλαμβάνει 20 λεωφορεία 12 μέτρων και 60 αρθρωτά 18 μέτρων, τα περισσότερα από οποία φυσικού αερίου. Στόχος της κυβέρνησης είναι η εν λόγω προμήθεια να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικά προγράμματα. Ηδη έχουν εξασφαλιστεί από τον ΟΑΣΑ 30 εκατ. ευρώ τα οποία θα κατευθυνθούν στην προμήθεια των παραπάνω 92 λεωφορείων. Αυτά θα έχουν το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα πληρούν τους όρους της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Μόλις βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα, μέσω της οποίας θα μπορεί να απορροφήσει ο ΟΑΣΑ κοινοτικούς πόρους, εξετάζεται η πιθανότητα προκήρυξης και νέου διαγωνισμού για την προμήθεια επιπλέον οχημάτων.