Το Blog δημιουργήθηκε με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους οι οδηγοί αστικών λεωφορείων στην Ο.ΣΥ, και την ενημέρωση σχετικά με την εργασία τους. Επικοινωνήστε μαζί μας: citybusdrivers1@gmail.com

Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2018

Η σχέση των νέων με τον ΟΑΣΘ - απαντήσεις σε ερωτηματολόγια έρευνας του Αν. Τεχνικού Ασφαλείας του ΟΑΣΘ



Τα παράπονα μαθητών και φοιτητών για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ - Τι ενοχλεί του οδηγούς από το νεανικό επιβατικό κοινό και οι λάθος απαντήσεις σε ερωτηματολόγια έρευνας


Ποια είναι η σχέση των μαθητών με τον ΟΑΣΘ; Πώς συμπεριφέρονται και τι εκνευρίζει τους οδηγούς των αστικών; Σ’ αυτά κι άλλα πολλά ερωτήματα απαντά έρευνα που αποτυπώνει τις συμπεριφορές και τις συνήθειες του νεαρού επιβατικού κοινού. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν μιλώντας στη «ΜτΚ» και φοιτητές, ενώ οδηγοί του ΟΑΣΘ μας μιλούν για όσα βιώνουν πίσω από το τιμόνι.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Αναπληρωτή Τεχνικό Ασφαλείας του ΟΑΣΘ, Θανάση Σκορδά για τη διπλωματική του εργασία, στο πλαίσιο των σπουδών του στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΑΠΘ με αντικείμενο «Σχεδιασμός, Οργάνωση και Διαχείριση των Συστημάτων Μεταφορών», υπό την επίβλεψη του καθηγητή  Α. Νανιόπουλου. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας και τα αποτελέσματα έχουν αρκετό ενδιαφέρον.

Τα μαθητικά παράπονα

Τα λεωφορεία πάνε αργά, δεν έρχονται στην ώρα τους και η διαδρομή είναι κουραστική. Αυτά είναι τα τρία σημαντικά μειονεκτήματα του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με 216 μαθητές από 13 δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης. Στην έρευνα απάντησαν σε ερωτηματολόγια παιδιά που είχαν συμμετάσχει στην καμπάνια του ΟΑΣΘ για ενημερωτική και βιωματική εκπαίδευση χρήσης λεωφορείου. Η συγκεκριμένη καμπάνια τελούνταν από το 2013 έως και τη στιγμή που ανέλαβε η νέα διοίκηση. Εκπαιδεύτηκαν 6.000 μαθητές και σύμφωνα με την έρευνα το 91,7% επιθυμεί την επανάληψη της καμπάνιας. «Το διάστημα που εργαζόμουν ως οδηγός παρατηρούσα ότι ο κόσμος κάνει φοβερά λάθη, από το πως ανεβαίνει και το πώς κρατιέται από τις χειρολαβές μέχρι το πώς συμπεριφέρεται στον οδηγό. Επειδή όσο και να τα έλεγα, κανείς δεν με άκουγε, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι αν δεν εκπαιδευτούν από μικρά τα παιδιά, δεν θα μάθουν. Έτσι, το 2013 πρότεινα να αρχίσουμε μια εκπαιδευτική καμπάνια για τα θέματα ορθής χρήσης του λεωφορείου και ασφαλούς μεταφοράς» αναφέρει ο Θανάσης Σκορδάς για την καμπάνια.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα παιδιά επιλέγουν για τη μεταφορά τους τα αστικά λεωφορεία, επειδή έχουν παρέα, νιώθουν ασφάλεια και τους κοστίζει φθηνά. «Ίσως οι φορείς θα μπορούσαν να σκεφτούν το ενδεχόμενο ομαδικού εισιτηρίου, καθώς όπως φαίνεται οι νέοι προτιμούν να μετακινούνται με παρέα και μια καλύτερη προσφορά θα καθιστούσε το λεωφορείο πιο ελκυστικό γι’ αυτούς» σημειώνει ο κ. Σκορδάς. 

«Το 90% παραπονιέται για την καθυστέρηση»

H αναμονή στις στάσεις δεν εκνευρίζει μόνο τους νέους, αλλά όλους τους επιβάτες των λεωφορείων. Σύμφωνα με τον οδηγό του ΟΑΣΘ Γιάννη Δήμκα, «το 90% των επιβατών παραπονιέται για την αργοπορία των λεωφορείων». Τα «κομμένα» δρομολόγια σίγουρα επηρεάζουν την αναμονή του κόσμου, όπως αναφέρει ο οδηγός του ΟΑΣΘ Θεόδωρος Μεταξόπουλος. «Σε κάποιες γραμμές είναι δρομολογημένα 9 λεωφορεία και τελικά υπάρχουν 5 - 6. Έχει απόλυτο δίκιο ο κόσμος».

«Υπάρχουν μέρες που ο στόλος έχει έλλειψη 10% και άλλες ημέρες που θα φτάνει το 30%» υποστηρίζει ο κ. Δήμκας. Την ίδια ώρα, ο οδηγός του ΟΑΣΘ Νίκος Γεωργιάδης επισημαίνει πως «όσα λεωφορεία και αν βάλουν, όσους εργαζόμενους κι αν προσλάβουν, αν δεν λυθεί το πρόβλημα με τα διπλοπαρκαρισμένα, δεν θα γίνει τίποτα».

Τι ενοχλεί τους οδηγούς του ΟΑΣΘ

Πέντε είναι τα βασικότερα πράγματα που ενοχλούν τους οδηγούς του ΟΑΣΘ από το νεανικό επιβατικό κοινό μέσα στα λεωφορεία. Σύμφωνα με 140 οδηγούς που απάντησαν σε ερωτηματολόγια για έρευνα του κ. Σκορδά, η χρήση του κινητού εντός του λεωφορείου, η υπερβολική φασαρία, οι τσάντες στον ώμο, η λαθρεπιβίβαση και η διάβαση εμπρός και πίσω από σταματημένο λεωφορείο είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ από άτομα νεαρής ηλικίας.

«Είναι ενοχλητική η χρήση κινητού από επιβάτες, γιατί δεν μπορείς να ακούσεις καθαρά τον ασύρματο και σου αποσπά την προσοχή. Επίσης, μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι με βηματοδότη στην καρδιά και να δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα» αναφέρει ο Θανάσης Σκορδάς, που έχει εργαστεί και ως οδηγός στον ΟΑΣΘ. «Το μεγαλύτερο ποσοστό δεν είναι ενοχλητικό, αλλά υπάρχουν και αυτοί που μιλούν και ακούει όλο το λεωφορείο τα προσωπικά τους» σημειώνει ο Γιάννης Δήμκας.

Όσο για τη φασαρία που κάνουν παιδιά και νέοι, οι οδηγοί δείχνουν ανοχή, καθώς όπως αναφέρει ο κ. Δήμκας «όλοι έχουμε περάσει από αυτήν την ηλικία και ξέρουμε. Συνήθως στην πρώτη παρατήρηση σταματούν».

«Ζήτησα από έναν 16χρονο να σηκωθεί να καθίσει ένας ηλικιωμένος και παρεξηγήθηκε σε σημείο να μου φέρει τον πατέρα του να με επιπλήξει, γιατί θεωρούσε ότι τον προσέβαλα» φέρνει ο Θεόδωρος Μεταξόπουλος ως παράδειγμα την συμπεριφορά των νέων, σημειώνοντας πως «ίσως φανεί σκληρό, αλλά όταν ένα παιδί δεν έχει παιδεία από το σπίτι, όσες παρατηρήσεις και να του κάνεις μέσα στο λεωφορείο, δεν θα το αλλάξεις».

Οι ώρες αιχμής και η αύξηση του επιβατικού κοινού 

 Σύμφωνα με τους οδηγούς του ΟΑΣΘ μου μίλησαν στη «ΜτΚ», οι ώρες αιχμής είναι από τις 7:00 το πρωί έως τις 10:00 το πρωί, τις μεσημεριανές ώρες και μετά τις 21:00. Δεν είναι λίγες οι φορές που λεωφορεία γεμίζουν ασφυκτικά και αυτό δυσκολεύει το επιβατικό κοινό αλλά και τους οδηγούς του οργανισμού.

Ο οδηγός του ΟΑΣΘ, κ. Μεταξόπουλος υποστηρίζει πως τα τελευταία χρόνια το επιβατικό κοινό έχει αυξηθεί για δυο λόγους. «Αρχικά λόγω της κοινωνικής πολιτικής που ασκεί ο ΟΑΣΘ, έχουν αυξηθεί κάρτες και δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου με αποτέλεσμα να υπάρχουν περισσότεροι επιβάτες. Επίσης, την τελευταία πενταετία λόγω κρίσης,  βλέπουμε άντρες ηλικίας 35-55 να αφήνουν τα αυτοκίνητα και να χρησιμοποιούν μόνο λεωφορείο. Αυτό το επιβατικό κοινό δεν το βλέπαμε καθόλου παλιότερα» αναφέρει.

«Όταν γεμίζει το λεωφορείο ερχόμαστε σε δύσκολη θέση» αναφέρει ο κ. Μεταξόπουλος σχετικά με όσες φορές αναγκάζονται να μην σταματήσει σε στάση, λόγω πληρότητας. «Ευγενικά λέω σε αυτούς που περιμένουν στην στάση ότι έρχεται το επόμενο από πίσω, αλλά ίσως να ξέρω ότι θα αργήσει. Όταν ενημερώνουμε το κέντρο ότι είμαστε γεμάτοι, μας λένε «εξυπηρετήστε όσο μπορείτε». 

Τι λένε οι φοιτητές


Χριστίνα Ποζίδου.

«Εμένα περισσότερο με ενοχλεί η προσωπική υγιεινή κάποιων επιβατών» δηλώνει στη «ΜτΚ» η φοιτήτρια Χριστίνα Ποζίδου, που θεωρεί ως χειρότερη ώρα το λεωφορείο στις 14.00. Αντίθετα, ο Κώστας Καββαδίας θεωρεί όλες τις ώρες κακές για τη χρήση λεωφορείου.


Άννα-Ελπίδα Τσαγγαλίδου.

«Η συμπεριφορά των ηλικιωμένων πολλές φορές είναι άσχημη» αναφέρει η Άννα-Ελπίδα Τσαγγαλίδου, που κατά τη διάρκεια των διαδρομών συνήθως μιλάει με φίλες στο τηλέφωνο. Συμφωνεί με τους περισσότερους ο Γιώργος Μπάρκας πως το χειρότερο στον ΟΑΣΘ είναι οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια. «Τις μεσημεριανές ώρες είναι εφιάλτης, υπάρχει πολύς κόσμος και πάντα καθυστερούν τα λεωφορεία» δηλώνει.


Γιώργος Μπάρκας.

Οι λάθος απαντήσεις οδηγών

Εντύπωση προκάλεσαν στο συνέδριο που παρουσιάστηκε η έρευνα, οι λάθος απαντήσεις οδηγών σχετικά με την ηλικία που επιτρέπεται σε ένα παιδί να επιβιβαστεί σε λεωφορείο, χωρίς συνοδό Μόνο το 5% από τους συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησε ότι είναι ηλικία που επιτρέπει ο νόμος είναι τα 6 έτη. Οι περισσότεροι απάντησαν από 5 έως 18 ετών, με την πλέον δημοφιλή αυτή των 12.

Το 92,8% των οδηγών δεν γνώριζε ότι σε περίπτωση φωτιάς πρέπει να καλέσουν τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 και όχι το 199 ή το 100.

Αναλυτικά οι απαντήσεις:


Διίστανται οι γνώμες των οδηγών για ποιον θα πρέπει να βοηθήσουν πρώτα ανάμεσα σε μαθητή, άντρα σε αναπηρικό αμαξίδιο, τυφλό ή έγκυο να εγκαταλείψει το λεωφορείο σε περίπτωση φωτιάς . Βέβαια, το μεγαλύτερο ποσοστό απαντάει πως πρώτα θα έσβηνε την φωτιά. 


«Σε αυτή την ερώτηση δεν υπάρχει «σωστή» απάντηση, καθώς δεν υπάρχει πρωτόκολλο ενεργειών για περίπτωση φωτιάς στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλη την Ελλάδα» τονίζει ο Θανάσης Σκορδάς. «Στα αστικά λεωφορεία δεν ξέρει κανείς τι ακριβώς πρέπει να κάνει και με ποια σειρά, διότι δεν υπάρχει κάποιος σχετικός νόμος ή μνημόνιο ενεργειών. Κατέθεσα πρόταση για δημιουργία μεικτών επιτροπών που θα μελετήσουν το θέμα και θα συντάξουν σχετικούς κανονισμούς, γιατί υπάρχει ανάγκη για πρωτόκολλο εκτάκτων καταστάσεων» συμπληρώνει.


Θανάσης Σκορδάς, Αν. Τεχνικός Ασφαλείας του ΟΑΣΘ