Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018

ΔΕΠΑ : Σαφάρι για τα 14 εκατ. που της χρωστά η ΕΒΖ και για τις οφειλές της ΟΣΥ - Εντείνει το κυνήγι ενόψει αποκρατικοποίησης



Γιώργος Φιντικάκης
Αγώνα δρόμου για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων προς αυτήν οφειλών, έχει ξεκινήσει η ΔΕΠΑ, προκειμένου να ενισχύσει την εικόνα της, ενόψει της διχοτόμησής της και της εν συνεχεία αποκρατικοποίησης του εμπορικού της σκέλους.


Σε αυτή τη προσπάθεια, το βάρος πέφτει καταρχήν στους πελάτες με τα μεγαλύτερα χρέη, που εκτός της ELFE, είναι η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, και η ΟΣΥ, δηλαδή τα πράσινα αεριοκινούμενα λεωφορεία, ενώ το κυνηγητό έχει επεκταθεί και σε αρκετά μικρότερους οφειλέτες.

Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Στη περίπτωση για παράδειγμα της ΕΒΖ, το χρέος της κινείται, σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Energypress" γύρω στα 14 εκατ ευρώ, έναντι περίπου 10 εκατ ευρώ στα τέλη του 2015, και με τη ΔΕΠΑ να συνεχίζει να της παρέχει αέριο, έπειτα από πρόσθετες εγγυήσεις και εξασφαλίσεις που ζήτησε και έλαβε από τη προβληματική εταιρεία.

Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μια εξαιρετικά δύσκολη περίπτωση, αφού η βιομηχανία βρίσκεται επί ξηρού ακμής, αγοραστής ακόμη για τα ζαχαρουργεία δεν έχει βρεθεί, ενώ οι συνολικές οφειλές προς κάθε πιστωτή, ξεπερνούν τα 230 εκατ. ευρώ, όπως ενημέρωσε προ μερικών ημερών η ίδια με επιστολή της, το χρηματιστήριο.

Tιμολόγια πωλήσεων και εγγυήσεις από ΕΒΖ

Στο παρελθόν, ΔΕΠΑ και ΕΒΖ είχαν αναζητήσει διάφορες λύσεις. Από τη καταβολή μέρους της οφειλής σε μετρητά, και την εν συνεχεία κεφαλαιοποίηση του υπολοίπου (τιμολόγια πωλήσεων και τόκοι υπερημερίας) με ρύθμιση σε πολλές δόσεις, έως τη παροχή εγγυήσεων εκ μέρους της ΕΒΖ, δηλαδή τη δέσμευση μέρους του στοκ ζάχαρης, δεύτερες εγγραφές επί ακινήτων ιδιοκτησίας της, κ.ό.κ.

Επίσης, προκειμένου να απομειωθεί το χρέος της, είχαν καταβληθεί προσπάθειες μεταβίβασης ακινήτου ιδιοκτησίας της ΕΒΖ επί της παραλιακής λεωφόρου Θεσσαλονίκης, απόπειρα όμως που δεν είχε ευοδωθεί, καθώς αυτό ήταν υποθηκευμένο στην Piraeus Bank Real Estate, η οποία και απέρριψε τη πρόταση.

Η μονοψήφια οφειλή της ΟΣΥ

Στη περίπτωση της ΟΣΥ, που πλέον ανήκει στο υπερ-Ταμείο, μέχρι και τις αρχές του 2017, η εταιρεία χρωστούσε συνολικά στη ΔΕΠΑ, ποσό ύψους 24,4 εκατ. ευρώ, ωστόσο η οφειλή εκείνη ρυθμίστηκε, και σήμερα κινείται σε μονοψήφιο, σύμφωνα με τις πληροφορίες, νούμερο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δρομολογούνται ενέργειες ρύθμισης του χρέους σε συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Μεταφορών), προκειμένου να βρεθεί μια ικανοποιητική και για τις δύο πλευρές λύση, πολλώ δε μάλλον όταν οι αστικές συγκοινωνίες παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφελείας. Στο παρελθόν η ΔΕΠΑ είχε συνάψει μνημόνιο συνεργασίας με την ΟΣΥ για την διευθέτηση του χρέους της, ενώ είχε εξετάσει να θέσει υποθήκη και επί έκτασης στο αμαξοστάσιο της τελευταίας στου Ρέντη.

Και τα 125 εκατ της ELFE

Όσο για τη βασική εκκρεμότητα που λέγεται ELFE, το χρέος προς τη ΔΕΠΑ εκτιμάται ότι κινείται πλέον σε πάνω από 125 εκατ ευρώ, για τη διεκδίκηση του οποίου η διοίκηση της επιχείρησης έχει κινηθεί νομικά σε διάφορα επίπεδα.

Εν αναμονή της απόφασης επί της αγωγής που κατέθεσε για το χρέος, η ΔΕΠΑ προχώρησε πρόσφατα τις διαδικασίες για το λεγόμενο "Βεβαιωτικό Όρκο", που υποχρεώνει τους εκπροσώπους της λιπασματοβιομηχανίας να δηλώσουν όλα τα περιουσιακά στοιχεια - φανερά και μη - της ELFE, καθώς διαφορετικά κινδυνεύουν με προσωπική κράτηση.

Στην ουσία είναι ένας ακόμη μοχλός πίεσης της ΔΕΠΑ προς τη πλευρά Λαυρεντιάδη να αποκαλύψει κρυμμένα έσοδα και περιουσιακά στοιχεία της ELFE, που εδώ και καιρό εμφανίζεται ως ένα "κουφάρι", έχοντας συστηματικά ξεγυμνωθεί από παραγωγή, η οποία και έχει μεταφερθεί σε παρένθετα σχήματα, με τελευταίο τη κυπριακή Revera Holdings, προκειμένου η λιπασματοβιομηχανία να επικαλείται αδυναμία εξυπηρέτησης του χρέους της.

Ενέργειες σαν τις παραπάνω για την είσπραξη οφειλών από τους μεγάλους πελάτες με υψηλά πιστωτικά υπόλοιπα (heavy duty customers), όσο και από άλλους με χαμηλότερα, κρίνονται απαραίτητες ενόψει του μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ και της εν συνεχεία αποκρατικοποίησης του σκέλους της εμπορίας. Η προκήρυξη για το σχετικό διαγωνισμό επρόκειτο να γίνει στις 30 Νοεμβρίου, ωστόσο καλώς εχόντων των πραγμάτων τοποθετείται πλέον κάποια στιγμή μέσα στον Ιανουάριο του 2019.