Το Blog δημιουργήθηκε με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους οι οδηγοί αστικών λεωφορείων στην Ο.ΣΥ, και την ενημέρωση σχετικά με την εργασία τους. Επικοινωνήστε μαζί μας: citybusdrivers1@gmail.com

Τρίτη, 22 Ιανουαρίου 2019

Κατάργηση των «δώρων» στις ΔΕΚΟ ζητά η τρόικα - συγκεκριμένες κατευθύνσεις για αύξηση των εσόδων στον ΟΑΣΑ



Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου
Οι μισθοί, τα επιδόματα, αλλά και το πλεονάζον προσωπικό στις ζημιογόνες δημόσιες επιχειρήσεις έχουν μπει στο μικροσκόπιο των δανειστών. Οι μεγάλες ανατροπές με εντολή από το υπερταμείο ξεκινούν από τα ΕΛΤΑ


Τον δρόμο για τεκτονικές αλλαγές στις εισηγμένες ζημιογόνες ΔΕΚΟ ανοίγει η πίεση των δανειστών για κατάργηση των κουρεμένων ήδη «δώρων» που λαμβάνουν υπό τη μορφή επιδομάτων οι εργαζόμενοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα, περαιτέρω μείωση μισθών, απολύσεις και εφαρμογή προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου. Στο «μικροσκόπιο» των πιστωτών της χώρας έχουν μπει, σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, τα μειωμένα δώρα που εξακολουθούν να παίρνουν οι εργαζόμενοι στις εισηγμένες ζημιογόνες ΔΕΚΟ, το σύνολο των επιδομάτων που περιλαμβάνονται στον μισθό, αλλά και ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούνται στις επιχειρήσεις, ο οποίος κρίνεται εξαιρετικά υψηλός. 

Οι αλλαγές που δρομολογούνται θεωρείται ότι θα λειτουργήσουν ως «πιλότος» κυρίως για τις εισηγμένες στο υπερταμείο ΔΕΚΟ

Σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ αλλά και στα ΕΛΤΑ, όπου εμμέσως ισχύει καθεστώς εισηγμένης, παρά τις περικοπές που έχουν γίνει, παίρνουν βάσει του εισοδήματός τους «δώρο» Χριστουγέννων 500 ευρώ, «δώρο» Πάσχα 250 και επίδομα αδείας άλλα 250 ευρώ. Στη ΔΕΗ χορηγείται σε όσους έχουν ετήσιες απολαβές έως 36.000 ευρώ μεικτά και στις υπόλοιπες ΔΕΚΟ σε όσους αμείβονται με έως 2.000 ευρώ μεικτά τον μήνα. Παράλληλα, εξετάζονται τα επιδόματα που ενσωματώνονται στους μισθούς για το σύνολο των εταιρειών που έχουν ενταχθεί στο υπερταμείο. Οι μεγάλες ανατροπές ξεκινούν από τα ΕΛΤΑ, όπου η εισήγηση της Pricewaterhouse που εκπόνησε μελέτη για λογαριασμό του υπερταμείου, του «μάνατζερ» των δανειστών, στις ΔΕΚΟ προβλέπει επώδυνες παρεμβάσεις για τους εργαζομένους. 
Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», κατάργηση δώρων, μείωση μισθών με χορήγηση κουπονιών, απολύσεις και κλείσιμο καταστημάτων είναι ορισμένες εξ αυτών. Οι αλλαγές που δρομολογούνται θεωρείται ότι θα λειτουργήσουν ως «πιλότος» κυρίως για τις εισηγμένες στο υπερταμείο ΔΕΚΟ που μελλοντικά μπορεί να περάσουν σε χέρια ιδιωτών. Ιδιωτικοποιήσεις προς το παρόν δεν προβλέπονται, αλλά οι ανατροπές που έρχονται θα αποδειχθούν ακόμη πιο επώδυνες. 

Παρά το γεγονός ότι ουδείς αμφισβητεί τις μεγάλες μαύρες τρύπες που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και την ανάγκη διαμόρφωσης ενός πλαισίου εξυγίανσης ως ύστατη απόπειρα για τη διάσωσή της, εντούτοις εκφράζονται φόβοι ότι τα ΕΛΤΑ μπορεί να λειτουργήσουν ως «δούρειος ίππος» για καταστρατήγηση κεκτημένων, τόσο για τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, όπου μια μεγάλη μερίδα των εργαζομένων παίρνει ακόμα έστω και τσεκουρεμένα 13ο και 14ο μισθό, όσο και για μη εισηγμένες όπου τα περιθώρια παρεμβάσεων είναι μεγαλύτερα, όπως για παράδειγμα ο ΟΑΣΑ που επίσης αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. 

Προπομπός απολύσεων Ωστόσο, όπως αναφέρει στην «R» o εργατολόγος Γιάννης Καρούζος, ο μεγάλος κίνδυνος σε αυτές τις επιχειρήσεις, βρίσκεται στη δυνατότητα που παρέχει ο νόμος για ομαδικές απολύσεις. «Σε αυτές τις επιχειρήσεις με δεδομένη την απλοποίηση των κριτηρίων για πραγματοποίηση ομαδικών απολύσεων που παρέχει ο σχετικός νόμος, μπορούν να εφαρμοστούν ομαδικές απολύσεις και στις περιπτώσεις εταιρειών που βρίσκονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Τα ευρωπαϊκά δικαστήρια έχουν κρίνει ότι υπάγονται στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων ακόμα και οι εξαναγκαστικές υποχωρήσεις υπό το πρόσχημα εθελούσιας εξόδου. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τι μπορεί να συμβεί». 

Από την πλευρά του, ο πρώην υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης τονίζει ότι η ενδεχόμενη καταστρατήγηση δικαιωμάτων των εργαζομένων είναι μια εξέλιξη που οδηγεί σε μια αντίστροφη πορεία από αυτή που θα περίμενε ο κάθε πολίτης ότι θα σηματοδοτήσουν η έξοδος της χώρας από το μνημόνιο και η ολοκλήρωση των προγραμμάτων προσαρμογής. «Περιμέναμε την αποκατάσταση των μισθών και την επαναφορά 13ου και 14ου μισθού για όλους. Φαίνεται ότι οι επιπτώσεις συνεχίζονται για χιλιάδες εργαζομένους», επισημαίνει. 

Σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν ότι σημαντικές αλλαγές, αλλού μικρότερες και αλλού μεγαλύτερες, έρχονται στην καθημερινότητα 40.000 εργαζομένων των 14 κρατικών επιχειρήσεων και ΔΕΚΟ που μεταφέρθηκαν στο υπερταμείο και αρχίζουν να βιώνουν τις ανατροπές που ακολουθούν. Από τις αρχές του έτους η διοίκηση του υπερταμείου -μετά από πιέσεις των δανειστών για απτά αποτελέσματα ως προς τη μείωση δαπανών - πραγματοποιεί συναντήσεις με τις διοικήσεις εποπτευόμενων φορέων, με στόχο να αρχίσουν να υλοποιούνται τα στρατηγικά πλάνα ...

Εντολές στον ΟΑΣΑ

Μπορεί η θέσπιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να οδήγησε σε βελτίωση των αποτελεσμάτων για τον ΟΑΣΑ το β΄ εξάμηνο του 2018, δεν παύει όμως ο Οργανισμός να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Το υπερταμείο έδωσε σύμφωνα με πληροφορίες και στη διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών την περασμένη εβδομάδα συγκεκριμένες κατευθύνσεις για αύξηση των εσόδων του. Σε πρώτη φάση μετά την μετατροπή των κλασικών εισιτηρίων σε ηλεκτρονικά, έρχονται κι άλλες τροποποιήσεις στα εισιτήρια του ΟΑΣΑ και αυτή τη φορά αφορούν την τιμή τους. Πλέον τα εισιτήρια του ΟΑΣΑ θα έχουν αναλογική χρέωση ανάλογα με την απόσταση που διανύει ο επιβάτης. Συνεπώς η τιμή του εισιτηρίου θα αυξάνεται όσο μεγαλώνει η απόσταση που σκοπεύει να διανύσει ο εκάστοτε επιβάτης. Η Αττική θα χωριστεί σε πέντε ζώνες και θα υπάρχει διαφορετική χρέωση για κάθε ζώνη. Παράλληλα δόθηκε οδηγία, ώστε να προχωρήσει η ομιλοποίηση του ΟΑΣΑ με τις θυγατρικές ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ για εξοικονόμηση λειτουργικών εξόδων. Στο τραπέζι παραμένει η μείωση προσωπικού προκειμένου να μειωθούν οι δαπάνες. Η εισήγηση του υπερταμείου αρχικά προέβλεπε «νυστέρι» στο κόστος προσωπικού και πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, αφού περίπου το 24% του προσωπικού των λεωφορείων και τρόλεϊ, δηλαδή περίπου 1.250 άτομα είναι πάνω από 50 ετών. Παράλληλα εξετάζονται μετατάξεις όπως ακριβώς έγινε και με την ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, όπου πάνω από το μισό προσωπικό μετατάχθηκε στον ΟΣΕ, αλλά και αναγκαστική αποχώρηση για όλους τους εργαζομένους άνω των 55 ετών, στους οποίους θα καταβληθούν 5 χρόνια ένσημα χωρίς να έχουν το δικαίωμα να εργαστούν σε άλλον εργοδότη.

Από την έντυπη έκδοση της realnews

Πηγή