Το Blog δημιουργήθηκε με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους οι οδηγοί αστικών λεωφορείων στην Ο.ΣΥ, και την ενημέρωση σχετικά με την εργασία τους. Επικοινωνήστε μαζί μας: citybusdrivers1@gmail.com

Τετάρτη, 17 Ιουλίου 2019

Ελληνικό: Νεός συγκοινωνιακός χάρτης, με κεντροβαρική γραμμή τραμ



Του Γιώργου Νάθενα*
Νέα γραμμή τραμ  προβλέπεται να κατασκευαστεί στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού, σε αντικατάσταση της υφιστάμενης υπηρεσιακής γραμμής τραμ, που οδηγεί σήμερα στο αμαξοστάσιο των τραμ. 


Είναι ένα έργο,  που προβλέπεται να κατασκευαστεί στα πλαίσια της νέας επένδυσης στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού, που έχει παραχωρηθεί προς ανάπτυξη στην LAMDA DEVELOPMENT.

Σύμφωνα με το θεσμοθετημένο πλέον με ΠΔ και ΚΥΑ «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού Αγίου Κοσμά», στο Ελληνικό θα αναπτυχθούν περιμετρικά οικιστικές ενότητες (με 6 ουρανοξύστες) και χρήσεις γης (εμπορικά και επιχειρηματικά κέντρα, εγκαταστάσεις τουρισμού και αναψυχής / καζίνο, αθλητικά κεντρα κλπ) με προγραμματικά μεγέθη πληθυσμού 25000 κατοίκων και 160000 εργαζομένων, επισκεπτών και συναλλασσόμενων στον χώρο αυτό συνολικά, σε ημερήσια βάση, στην τελική εικόνα ανάπτυξης. Στην κεντρική ζώνη του χώρου θα δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου, ενώ στην παραλιακή ζώνη, εκτός από χρήσεις τουρισμού (πλαζ, μαρίνα κλπ) θα δημιουργηθεί και ένα μεγάλο ενυδρείο.

Η συγκοινωνιακή προσπέλαση στον χώρο αυτό θα εξασφαλίζεται αφενός μεν από τα υφιστάμενα μέσα σταθερής τροχιάς που συνδέουν τον χώρο αυτό με την υπόλοιπη περιοχή πρωτεύουσας (Γραμμή 2 του μετρό / σταθμοί Αργυρούπολη και Ελληνικό και γραμμή τραμ Πειραιά-Γλυφάδας-Βούλας), αφετέρου δε από τις λεωφορειακές γραμμές που διατρέχουν τις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος.

Nέα γραμμή τραμ


Θα δημιουργηθεί νέα γραμμή τραμ που θα διασχίζει κεντροβαρικά τον χώρο του παλαιού αεροδρομίου, συνδέοντας την παραλιακή γραμμή με το επιχειρηματικό-εμπορικό κέντρο που θα αναπτυχθεί στο ανατολικό μέτωπο της ανάπτυξης και με τον σταθμό μετρό Αργυρούπολη, ενώ θα διέρχεται δίπλα από το νέο μητροπολιτικό αθλητικό κέντρο και το νέο Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας, που θα δημιουργηθεί στα διατηρητέα παλιά υπόστεγα του Κρατικού Εργοστασίου Αεροπορίας («hangars»).

Η γραμμή αυτή που θα αντικαταστήσει την σημερινή υπηρεσιακή γραμμή που οδηγεί στο αμαξοστάσιο των τραμ, θα είναι και υπηρεσιακή, αφού θα καταλήγει με νέα όδευση στο αμαξοστάσιο, αλλά και δρομολογιακή γραμμή, με αφετηρία σταθμό τραμ δίπλα στον σταθμό μετρό Αργυρούπολη. Η γραμμή θα έχει 7 στάσεις μέσα στη νέα ανάπτυξη του Ελληνικού και θα διασχίζει τον χώρο από ανατολή προς δύση, στη μέση ενός βουλεβάρτου που θα διαθέτει πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, στη μέση τον τροχιόδρομο και υψηλές δενδροστοιχίες, χωρίς οδική κυκλοφορία.

Θα υπάρχουν και 3 λεωφορειακές γραμμές shuttle εσωτερικής κυκλοφορίας, ενώ το οδικό δίκτυο που θα εξυπηρετεί τον χώρο, θα διαθέτει επαρκούς πλάτους πεζοδρομία και ποδηλατοδρομους, οι δε διασταυρώσεις των κυριότερων εσωτερικών οδών με την μεγαλύτερη φόρτιση, θα έχουν σχεδιασμό round about.. Η όλη κυκλοφοριακή οργάνωση σχεδιάζεται επάνω στις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και του ενιαίου κυκλοφοριακού και πολεοδομικού σχεδιασμού, όπως επιτάσσει το νέο θεσμοθετημένο από το 2014 Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (με σχετική εξειδίκευση στη ΣΜΠΕ, την ΜΠΕ και την ειδική κυκλοφοριακή μελέτη που εκπονήθηκε) και ο υπολογισμός των αναγκών σε θέσεις στάθμευσης, για πρώτη φορά και κατ’επιταγή της αρμόδιας υπηρεσίας του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και πρόταση των μελετητών, θα διαστασιολογηθεί με βάση ένα αγγλικό πρότυπο όσον αφορά την στάθμευση των χρήσεων γης που έλκουν μαζικές μετακινήσεις, στο οποίο συνεκτιμάται ο βαθμός προσπελασιμοτητας απο τα ΜΜΜ κύρια σταθερής τροχιάς, ώστε να αποθαρρύνεται η πλειοψηφία των προσερχόμενων επισκεπτών από του να μην χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ / ΜΣΤ.

Αντίθετα η στάθμευση κατοικίας, ως ανελαστικό μέγεθος θα διαστασιολογηθει σύμφωνα με το κείμενο θεσμικό πλαίσιο στάθμευσης.

Τέλος η λεωφόρος Ποσειδώνος στο ύψος του παλαιού Αεροδρομίου θα εκτραπεί ανατολικά από την υφιστάμενη χάραξη της και θα διέλθει υπογείως σε μήκος 1,5 χλμ περίπου, ενώ το σημερινό αντίστοιχο ίχνος της θα υποβιβαστεί σε απλή συλλεκτηριο ήπιας κυκλοφορίας. Θα υπάρχουν 5 πύλες εισόδου των οδικών κυκλοφοριακών αξόνων που θα εξυπηρετούν τον χώρο αυτό.


Στo master plan του όλου σχεδιασμού στο επίκεντρο βρίσκεται η νέα γραμμή τραμ που διασχίζει τον εν λόγω χώρο και θα συνδέει την παραλιακή γραμμή τραμ με τους βασικούς πόλους έλξης της νέας ανάπτυξης που θα βρίσκονται στο κέντρο και την ανατολική της πλευρά, καθώς και με τον σταθμό μετρό Αργυρόπουλου και φυσικά με το αμαξοστάσιο.

Στη μελέτη έχει ληφθεί υπόψη και το έργο επέκτασης του αμαξοστάσιου του τραμ με νέα δέσμη γραμμών εναπόθεσης οχημάτων (ρεμίζα) που πρόκειται να ξεκινήσει σε λίγο καιρό, προκειμένου να μπορούν να φιλοξενηθούν τα 25 νέα σύγχρονα τροχιοδρομικα οχήματα κατασκευής ALSTOM τύπου Citadis που πρόκειται να προμηθευτεί η ΣΤΑΣΥ μέσω της Αττικό Μετρό ΑΕ.

*Ο Γιώργος Νάθενας είναι συγκοινωνιολόγος, από τους ιδρυτές και ιστορικό στέλεχος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ), με μακρά πείρα και συμμετοχή στον σχεδιασμό και την προώθηση σιδηροδρομικών έργων.

Πηγή