Το Blog δημιουργήθηκε με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους οι οδηγοί αστικών λεωφορείων στην Ο.ΣΥ, και την ενημέρωση σχετικά με την εργασία τους. Επικοινωνήστε μαζί μας: citybusdrivers1@gmail.com

Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2019

Συγκοινωνιακή μελέτη στον ΟΑΣΑ πριν τον διαγωνισμό γα την αγορά νέων λεωφορείων



Της Μαρίας Μόσχου
Από «ακτινογραφία» περνά το στόλο της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, η διοίκηση του ΟΑΣΑ καταγράφοντας  τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά, τα λεωφορεία – τρόλεϊ και τους  συρμούς  που μπορούν να επισκευαστούν αλλά και το στόλο που πρέπει να αποσυρθεί μέσα στην επόμενη πενταετία.


Μετά από εντολή της ηγεσίας του υπουργείου η διοίκηση του ΟΑΣΑ ξεκίνησε έλεγχο προκειμένου να έχει την πλήρη εικόνα του στόλου που μπορούν να χρησιμοποιούνται ενόψει του χειμερινού προγράμματος ενώ θα ακολουθήσει συγκοινωνιακή μελέτη με στόχο να καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες σε στόλο ώστε ταυτόχρονα να υπάρξει και ανάπτυξη του συρρικνωμένου συγκοινωνιακού έργου των τελευταίων ετών.

Πηγές του υπουργείου Υποδομών τονίζουν ότι παράλληλα θα πρέπει να γίνει ανασχεδιασμός του έργου της ΟΣΥ με κατάργηση λεωφορειακών γραμμών που καλύπτουν τις ίδιες περιοχές και την κάλυψη περιοχών με ελλιπή συγκοινωνία μέσω γραμμών που θα φτάνουν στον κοντινότερο σταθμό μετρό ή ηλεκτρικού σιδηρόδρομου.

Ο νέος σχεδιασμός των γραμμών της ΟΣΥ έχει αναμορφωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια με την κατάργηση πολλών γραμμών κορμών που έφταναν στο κέντρο της πόλης, ωστόσο θα γίνει επανέλεγχος όλων των συνδέσεων.

Ο διαγωνισμός για την προμήθεια των λεωφορείων, ο αριθμός, ο τύπος και η τεχνολογία των οχημάτων που θα προμηθευτεί το υπουργείο Υποδομών θα προκύψουν από την συγκοινωνιακή μελέτη του ΟΑΣΑ αλλά και του ΟΑΣΘ που θα καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες και των δύο φορέων σε βάθος πενταετίας.

Μια πρώτη εικόνα για το πόσο αυξημένες ανάγκες έχουν ΟΣΥ και ΟΑΣΑ έδωσε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών κ. Νίκος Σταθόπουλος  οποίος έκανε λόγο για  προμήθεια περίπου 1.000 λεωφορειών για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ. Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλος, το ύψος του διαγωνισμού για τα  1.000 λεωφορεία, θα φτάσει στο πολύ υψηλό ποσό των 500 εκατ. ευρώ.

Ο Γ.Γ. Μεταφορών, ο οποίος περιέγραψε μία κακή κατάσταση των λεωφορειακών συγκοινωνιών τόσο σε ό,τι αφορά την κατάσταση των οχημάτων, όσο και των εσόδων ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, επισήμανε ότι με την προμήθεια 750 λεωφορείων θα καλύπτονταν οι ανάγκες της επόμενης διετίας, όταν στην πραγματικότητα λόγω των αποσύρσεων που θα πρέπει να γίνουν σε βάθος 4-5 ετών, οι δύο συγκοινωνιακοί φορείς χρειάζονται περί τα 1.000 νέα λεωφορεία.

Η συρρίκνωση του έργου της ΟΣΥ

Το έργο  των Οδικών Συγκοινωνιών από το 2013 παρουσιάζουν σταθερά μειούμενο έργο.

Η σύγκριση βασικών μεγεθών από το 2014 έως το 2017 δείχνει ότι το έργο της ΟΣΥ αν και παραμένει ο «πρωταγωνιστής» στην μεταφορά επιβατών έχει μειωθεί δραματικά ενώ την ίδια στιγμή οι υπερωρίες των οδηγών έχουν εκτοξευθεί!!!

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δώσει στην δημοσιότητα  η διοίκηση του ΟΑΣΑ «το 2017 με τα μέσα του ΟΑΣΑ έγιναν συνολικά 614 εκ. επιβιβάσεις επιβατών περίπου. 338 εκ. επιβιβάσεις στα λεωφορεία και τρόλεϊ και 276 χιλ. σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ. Στις 258 γραμμές λεωφορείων και 19 γραμμές τρόλεϊ πραγματοποιήθηκαν 3,5 εκ. δρομολόγια και διανύθηκαν 83 εκ. οχηματοχιλιόμετρα».

Όπως αποδεικνύεται το  έργο που παράγει η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) καταγράφει πτωτική πορεία χρόνο με το χρόνο. Το 2014 διανύθηκαν 95 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, το 2015 μειώθηκαν σε 89 εκατ., το 2016 έπεσαν ακόμα περισσότερο στα 85 εκατ. ενώ το 2017 ήταν μόλις 83 εκατ. οχηματοχιλόμετρα.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2019 η πτώση αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη λόγω της έλλειψης λεωφορείων, οδηγών αλλά και της συμφωνίας με τα ΚΤΕΛ που αναλαμβάνουν γραμμές που έχουν μεγάλη απόσταση από τα αμαξοστάσια.

Οι βάρδιες

Αντιπροσωπευτικό του έργου είναι και οι βάρδιες που εκτελέστηκαν αυτά τα τέσσερα χρόνια. Συγκεκριμένα σε λεωφορεία και τρόλεϊ το 2014 είχαν προγραμματιστεί 890.000 βάρδιες από τις οποίες εκτελέστηκαν 840.000. Ωστόσο για να υλοποιηθούν αυτά τα δρομολόγια δεν δόθηκαν στους εργαζόμενους οδηγούς συνολικά 26.000 ρεπό.Το 2015 είχαν προγραμματιστεί 850.000 βάρδιες και υλοποιήθηκαν  790.000 βάρδιες με τα εργασθέντα ρεπό να αυξάνονται σε 28.500.Το 2016 οι προγραμματισμένες βάρδιες ήταν  830.000 ενώ εκτελέστηκαν μόλις 770.000 και αυτό αφού οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να δουλέψουν 50.000 ρεπό!

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πραγματικές βάρδιες χωρίς δεδουλευμένα ρεπό ήταν μόλις 720.000.Ακόμα χειρότερη ήταν η κατάσταση το 2017 όπου ήταν προγραμματισμένες 820.000, εκτελέστηκαν 750.000 ενώ τα ρεπό που εργάστηκαν εκτοξεύθηκαν στα 77.000! Οι πραγματικές βάρδιες χωρίς ρεπό ήταν 673.000.

Ο στόλος.

Συνολικά το 2014 η ΟΣΥ είχε στην κατοχή της 2052 λεωφορεία ενώ το 2017 είχαν μειωθεί σε 2023 ενώ τα τρόλεϊ από  356 το 2014 ήταν 355 το 2017.Το σύστημα επίγειων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας σήμερα περιλαμβάνει στόλο 2022 θερμικών λεωφορείων (1412 diesel και 610 φυσικού αερίου) μέσης ηλικίας 13,9 ετών και 354 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (τρόλεϊ) μέσης ηλικίας 15,3 ετών. Ο στόλος θερμικών λεωφορείων του ΟΑΣΑ διαθέτει 997 οχήματα κατηγοριών Euro I και II, τα οποία δεν ανταποκρίνονται πλέον στις σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές.