Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020

Από το «κόσκινο» του Υπερταμείου οι διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών



Με μεγάλη καθυστέρηση ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης των πεπραγμένων των διοικητικών συμβουλίων στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), η οποία εκκρεμούσε για περισσότερους από έξι μήνες.


Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas, εδώ και λίγες ημέρες τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των δύο θυγατρικών εταιρειών του ΟΑΣΑ παρέλαβαν επιστολή από τη διευθύνουσα σύμβουλο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), Ράνια Αικατερινάρη, με την οποία ενημερώνονται για την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης.

Η επιστολή αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, τα οποία διορίστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, πρέπει έως την αρχή της επόμενης εβδομάδας να στείλουν το βιογραφικό τους σημείωμα στις εταιρείες συμβούλων που έχουν αναλάβει να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.

Deloitte και KPMG ανέλαβαν την αξιολόγηση

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η αξιολόγηση του διοικητικού συμβουλίου της ΣΤΑΣΥ έχει ανατεθεί στην Deloitte και της ΟΣΥ στην KPMG. Πρόκειται για εταιρείες με τις οποίες το υπερταμείο έχει συνεργαστεί στο παρελθόν.

Η αξιολόγηση των διοικητικών συμβουλίων των δύο εταιρειών έχει καθυστερήσει σημαντικά, δεδομένου ότι ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει το περασμένο καλοκαίρι, αμέσως μετά την αντίστοιχη διαδικασία στον ΟΑΣΑ η οποία οδήγησε σε ριζικές αλλαγές στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού τον Μάιο του 2019.

Ωστόσο, η διεξαγωγή των δύο εκλογικών αναμετρήσεων το Μάιο και τον Ιούλιο, όπως και η παραίτηση τριών μελών του εποπτικού συμβουλίου της ΕΕΣΥΠ στη συνέχεια καθυστέρησαν την έναρξη της διαδικασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση έως το τέλος του μήνα προκειμένου να γίνουν οι όποιες αλλαγές κριθούν σκόπιμες σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Η νέα πολιτική αποδοχών

Η εξεύρεση στελεχών για τα διοικητικά συμβούλια των περισσότερων ΔΕΚΟ αποτέλεσε στο παρελθόν εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Οι χαμηλές μικτές αποδοχές, ύψους 55.000 ευρώ ετησίως, αποτέλεσαν το μεγαλύτερο ανασταλτικό παράγοντα.

Η κυβέρνηση αντιμετώπισε το πρόβλημα των αποδοχών με την ψήφιση του αναπτυξιακού νόμου τον περασμένο Οκτώβριο. Σύμφωνα με αυτόν οι αποδοχές με τις οποίες αμείβονται οι πρόεδροι και οι διευθύνοντες ή οι εντεταλμένοι σύμβουλοι των δημοσίων επιχειρήσεων και των θυγατρικών τους, οι οποίες εποπτεύονται από την ΕΕΣΥΠ, δύναται να ανέλθουν στο 90% των αμοιβών που λαμβάνουν ο πρόεδρος του Αρείου Πάγου, οι δικαστικοί λειτουργοί και το κύριο προσωπικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το ανώτατο όριο των μικτών μηνιαίων αποδοχών για τα στελέχη αυτά διαμορφώνεται στο ποσό των 7.483 ευρώ το μήνα από 4.600 ευρώ, δεδομένου ότι ο μισθός του προέδρου του Αρείου Πάγου ανέρχεται σε 8.314 ευρώ.

Η νέα πολιτική αποδοχών αφορά στις ΔΕΚΟ οι οποίες είτε απασχολούν περισσότερους από 3.000 εργαζόμενους, είτε έχουν κύκλο εργασιών άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ, τα ΕΛΤΑ και ο ΟΑΣΑ με τις θυγατρικές του εταιρείες, την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ.

Η επιλογή των προσώπων

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στελέχη που θα τοποθετηθούν στην ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης αναμένεται να έχουν και την έγκριση της κυβέρνησης. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η επιλογή θα γίνει με προσοχή προκειμένου να μην επαναληφθούν φαινόμενα που θα φέρουν σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, όπως συνέβη πρόσφατα με ορισμένες περιπτώσεις διοικητών νοσοκομείων.

Σε κάθε περίπτωση τα πρόσωπα που θα αναλάβουν τα ηνία της ΣΤΑΣΥ και της ΟΣΥ θα έχουν δύσκολο έργο, λόγω των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι δύο εταιρείες, κυρίως σε ό,τι αφορά τα πενιχρά έσοδα παρά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη Βουλή τον περασμένο Νοέμβριο ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, το σύνολο των εσόδων στις αστικές συγκοινωνίες – δίχως την ετήσια κρατική επιδότηση – ανήλθε το 2018 σε 197,3 εκατομμύρια ευρώ.

Τα έσοδα σημείωσαν αύξηση σε σχέση με το 2017, όταν δεν είχε εφαρμοστεί ακόμα το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η οποία ωστόσο οφείλεται αποκλειστικά στο ποσό που συμφώνησε να πληρώσει το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ στον ΟΑΣΑ. Τα έσοδα ανήλθαν το 2017 σε 172,9 εκατομμύρια ευρώ, με την αποζημίωση των υπουργείων να είναι μόλις 13,8 εκατομμύρια ευρώ έναντι 39,8 εκατομμυρίων το 2018.

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι οι θυγατρικές του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) εισέπραξαν μόλις 53,4 εκατομμύρια ευρώ από την πώληση καρτών το 2018, 8,3 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα συγκριτικά με το 2017 όταν το αντίστοιχο ποσό έφτασε τα 61,7 εκατομμύρια ευρώ.